wp6066163e.png

 

 

Dit is de website van de

vrijwilligers  die werken op de sterkste stoomsleper/ijsbreker

Jacob Langeberg, de vroegere

“von Bötticher”.

 

De vrijwilligers hebben het doel  om deze  stoomsleepboot in originele staat terug te brengen.

Het schip herbergt een 750 iPK sterke stoommachine en is de sterkste stoomsleepboot van Nederland.

 

Het schip ligt afgemeerd aan het Zuideinde te Wormerveer, naast zeepziederij “De Adelaar”,

direct naast HMS Elfin.

wp83817285_0f.jpg
wp3b51c2e6.png

s.slb. Jacob Langeberg, beginnen is een start maken

Het jaar 2012 in woord en beeld

 

De Jacob Langeberg is niet meer het zondagskindje, maar zij lijkt juist wel herboren. Als we, na het overgangsjaar dat 2011 was, in 2012 een belangrijke stap hebben gezet.

Nu blijft het grootste euvel natuurlijk altijd dat er te weinig geld is, maar juist daardoor krijgt het gevoel van euforie de overhand als we toch een goed gevoel overhouden van de dingen die we wel gerealiseerd hebben.

Er is nu namelijk serieus een begin gemaakt met het opknappen van de buitenkant. Het smoelwerk is ontdaan van haar vieze verf, een etsprimer is als basis aangebracht.

Buiten is het berghout aangepakt, door met een pneumatische bikhamer de roest weg te bikken. En ja, eindelijk is ook het ankerkettingruim opgeleverd, klaar voor opslag – verfblikken bijvoorbeeld.

Teleurstellingen zijn er ook geweest. Zo is het dak van de stuurhuis nog niet gerepareerd en zitten we dus nog steeds met een blauw zeil in het zicht.

En we lopen nog steeds tegen het feit aan dat er “geknipt en geschoren” moet worden – een dokbeurt is, eigenlijk al sinds jaar en dag, de hoogste prioriteit.

Kortom, waar we in 2012 geëindigd zijn, daar gaan we in 2013 mee door. Genoeg werk aan de winkel.

 

wpfa6b0fb2_0f.jpg

                                        Bemanning “von Bötticher”, datum onbekend

 

Het jaar 2012, in willekeurige volgorde

 

Bovenbouw

 

De koelkast is dit jaar geheel gestript van haar verf. De hele boot is verzinkt en dat is zowel een zegen als een zorg – oftewel een wonder en een uitdaging. In het verleden is de verf er roekeloos opgeschilderd en dat is er in de loop der jaren langzaam afgebladderd.

Omdat we niet van de “snelcement-methode” houden, wordt dit daarom eens serieus aangepakt. Iets wat overigens wel een hoop geld kost, maar wat wel meer dan de moeite waard is – dit is een investering in de toekomst.

Een etsprimer is van levensbelang. Niet alleen, zodat de verf ook blijft zitten, maar ook, omdat we nu de mogelijkheid hadden om alles goed kaal te bikken en de zaak eens grondig aan te pakken.

Met een pneumatische bikhamer zijn er letterlijk vele zaterdagen, tot aan horensdoof aan toe, de oude verflagen van verwijderd. Een heidens karwei, maar wel eentje die zeer nuttig en waardevol was – en is.

 

wpb9601e3c_0f.jpg  wp5da355fe_0f.jpg

 

Berghout

 

Er zijn heel wat slechte plekken aan boord. Ook al is alles verzinkt en is het schip als ijsbreker zwaar gemaakt, toch zijn er heel wat rotte plekken aan boord.

Één van de vele aandachtspunten is het berghout. Het hout is al jaren geleden verwijderd, maar we merken nog steeds de gevolgen daarvan. Te lang is er slecht onderhoud geweest, waardoor achter het hout een deel van de huid is gaan wegrotten.

Er zijn dit jaar platen gemaakt om die plekken te dubbelen. Maar voor dat gebeurd, moet het staal eerst schoon gemaakt worden. En we doen dat met de hand, maar ook wel met de pneumatische bikhamer. Met grof geweld, maar toch ook met zachte hand. Als het soms blik is wat er nog rest: een combinatie van hamer en fluwelen handschoen is dan de beste methode.

 

wpfdb6da52_0f.jpg wpedeca119_0f.jpg

wp68fa1056_0f.jpg

 

 

Wat gaat er gebeuren in 2013

 

De bedoeling is nog steeds om het gehele schip in kaart te brengen. Met al haar slechte en goede punten. Plan is ook om nu de buitenkant mee te nemen, de slechte punten in de huid. Want al worden die vervangen of gedubbeld met staalplaat, historisch en technisch gezien moeten we die archiveren.

De technische staat van het schip moet op papier. Met al haar apparaten en machines. Alles moet beschreven worden, de hele inventaris moet op papier.

We houden al een logboek bij van wat er aan boord gedaan wordt. Dat moet gecontinueerd worden, zodat we altijd terug kunnen kijken wat er gedaan is. En ook, dat is het meest belangrijkste: je kan eventuele sponsors overtuigen dat er ook echt wat gedaan wordt aan boord.

De bovenbouw, koelkast en salon dienen te worden geschilderd. Als straks de etsprimer er op zit, dient de goede kleur er op geschilderd te worden. Maar dat is een karwei voor na de winter, als het weer mooi weer wordt.

Zaak is ook om de stuurhut weer te restaureren. Dat wil zeggen: het dak moet gerepareerd worden of als dat niet mogelijk is, dan dient er toch een definitieve bescherming overheen geplaatst te worden.

En verder, na het winterklaar maken, eind 2012/begin 2013 zijn de normale onderhoudsklussen, zoals vetten en olieën, schoonmaken en eventueel repareren van spoedzaken een taak die nooit klaar is.

 

wp168dece1.jpg

 

Verkorte werkgave van het gedane werk en de toekomst

 

wp0775f6b2.png

Medewerkers die aan boord hebben gewerkt in 2012:

- Cor Blok

- Boudewijn Tjeertes

- Joop Vonk

- Peter van der Linden

- Ben Vonk

 

wp0dde3497_0f.jpg

 

 

 

wp6de8a880.png

Klik op de knop van het jaartal voor oudere jaarverslagen

wpd6c6a3bd.png
wp3129be24.png
wp9d53fa98.png
wp3856383a.png