wp6066163e.png

 

 

Dit is de website van de

vrijwilligers  die werken op de sterkste stoomsleper/ijsbreker

Jacob Langeberg, de vroegere

“von Bötticher”.

 

De vrijwilligers hebben het doel  om deze  stoomsleepboot in originele staat terug te brengen.

Het schip herbergt een 750 iPK sterke stoommachine en is de sterkste stoomsleepboot van Nederland.

 

Het schip ligt afgemeerd aan het Zuideinde te Wormerveer, naast zeepziederij “De Adelaar”,

direct naast HMS Elfin.

wp83817285_0f.jpg
wp3b51c2e6.png
wp6de8a880.png

Klik op de knop van het jaartal voor oudere jaarverslagen

s.slb. Jacob Langeberg, starten naar het einde

Het jaar 2013 in woord en beeld

 

De oprichting van de stichting “Stoomschip Jacob Langeberg in de vaart” is een mijlpaal in de restauratie van dit jaar. Zij hebben zich ten doel gesteld om financiën te verwerven specifiek voor de restauratie van dit magnifieke schip.

Maar afgezien van deze ontwikkeling is er aan boord van de Jacob Langeberg ook nog veel werk verricht. Door een aantal vrijwilligers is er aan boord het nodige aan restauratiewerk verricht.

De koelkast is grondig aangepakt, nadat er in 2012 een begin is gemaakt met het bewerken van de ondergrond. De etsprimer is aangebracht, een eerste grondlaag is er op geschilderd.

De stuurhut is ontdaan van haar oude, die al decennialang de regen niet meer buiten kon houden, laklaag en behandeld met een siccatief zodat alle kieren en naden gedicht worden. Het lekke dak is vervangen en straalt weer als ooit te voren.

We zijn ook verder gegaan met de conservering van de huid. Onder andere door het verwijderen van de hoeklijnen tbv van het berghout.

Alle gaten in de huid aan bakboordzijde zijn in kaart gebracht, plaatstaal staat klaar om gelast te worden.

Kortom, er is veel werk verricht, maar tevens zijn we realistisch en zien we dat er nog heel veel meer werk te doen is. Echter, zonder de benodigde financiële middelen is dat tot op de dag van vandaag nog onmogelijk. Misschien, de hoop is, dat de oprichting van de nieuwe stichting de middelen zal geven om de restauratie het benodigde zetje in de goede richting te geven.

wp076e2c95.png

 

Het jaar 2013, in willekeurige volgorde

 

Bovenbouw

 

Nadat vorig jaar alle verf er vanaf gestript was met een pneumatische bikhamer, zijn we dit jaar begonnen met het schilderen van de koelkast. Als eerste is er een etsprimer aangebracht, waarna met grondverf de eerste echte lagen geschilderd konden worden.

Zo is de bakboordzijde van het schip nu klaar, geheel in de grondverf. Aan de stuurboordzijde moeten er nog wat gaten dicht gemaakt worden, maar ook dat gedeelte staat grotendeels in de grondverf.

Er moeten nog een aantal lagen grondverf geschilderd worden eer de juiste hoogglansverf er op komt. Wel hebben we de naam en oorspronkelijke bouwdatum op de koelkast geplakt, zodat vanaf de buitenkant ook goed zichtbaar is welk schip dit is.

Overigens, het hele schip is verzinkt, dus alle verf moet er afgebikt worden, inclusief de bovenlichten, ingangen en zelfs het dek. Dus voorlopig zijn we nog wel even bezig. Dit is echter duidelijk een zomerklus, dus in de winter kunnen we daar voorlopig even niets aan doen.

 

wp545b94b8_0f.jpg wpce705329_0f.jpg

wp1ba0bc9e_0f.jpg

 

Stuurhut

 

Een jaar te laat, maar toch nog op tijd voor de winter, is dit jaar de lekkage van de stuurhut aangepakt. Professioneel is er een nieuw dak op gemaakt. Met een prachtig profiel en mooi gesoldeerde afvoerpijpjes. Het ziet er als nieuw uit, maar toch misstaat het niet en lijkt het alsof het er bij hoort.

Tevens is er een begin gemaakt met de conservering en restauratie van de buitenkant van de stuurhut. Oude laklagen, die al een decennia lang het water niet tegenhouden, zijn verwijderd. En lijnolie met een siccatief is aangebracht om de scheuren, kieren en naden te dichten.

Met als resultaat dat we nu een prachtig stukje vakwerk tot leven zien komen. Oude, geleefde houtlagen komen te voorschijn. Het lijkt nieuw, maar het is oud en straks, als er een nieuwe laklaag over heen komt, straalt het weer de oude glorie.

Als laatste worden de glaslatjes vervangen, door dezelfde timmerman die ook het dak van de stuurhuis heeft gemaakt. Houten glaslatjes, de oude stopverf wordt verwijderd.

 

wp7266491c_0f.jpg wpd2491d0c_0f.jpg

wp5a4a1e47_0f.jpg wpc4076fcb_0f.jpg

Overige werkzaamheden

 

De schoorsteen is nu geel geschilderd en is een opvallende verschijning op het schip. Weliswaar staat de schoorsteen nog steeds te scheef ten opzichte van de tekeningen, maar bij de eerstvolgende dokbeurt wordt dat waarschijnlijk gecorrigeerd.

De beide luchthappers zijn, na flink wat sjorren, vrij gekomen en er afgehaald. Deze kunnen nu schoongemaakt en geconserveerd worden. Zodat ze straks weer draaibaar zijn.

Buiten is er gewerkt aan het berghout. De hoeklijnen zijn, zover mogelijk, verwijderd en de roest weggebikt.

Het touwwerk is nu echt aan vervanging toe en de eerste trossen zijn al vervangen. In het volgende jaar wordt ook de rest vervangen, zodat de oude troep, die al jaren de boot aan de kant houdt, nu weg kan.

Er is ook dit jaar een opruim woede geweest. Alle ‘troep’ die we aan boord hebben, waarvan we nog niet weten of we het gaan bewaren of weggooien, is verplaatst naar de achtersalon. Hoewel we bijna zeker weten dat 90% weg kan, hebben we toch nog even besloten het te bewaren. Misschien tegen beter weten in, maar ach, een mens is tenslotte een verzamelaar.

 

wp29058487_0f.jpg wpf5be1e06_0f.jpg

wp2ecb45e4_0f.jpg

Nieuw logo “Stichting Jacob Langeberg in de vaart”

 

Evenementen

 

Open Monumentendag - 14 september 2013

 

Er waren dit jaar niet al te veel bezoekers, maar diegene die wel aan boord kwamen, die zich de moeite troosten om ook hier even rond te kijken, die waren wel heel erg enthousiast. Want het was allemaal wel heel erg groot. En heel erg luxe. En ondanks dat het allemaal niet werkt, dat er nog heel veel werk verricht moet worden, gingen de mensen toch met een blij gevoel van boord.

 

wpccafd68e.png

 

Brandweeroefening brandweer Wormer - 4 november 2013

 

De brandweeroefening van deze avond was een succes. Een ongeval met een chemisch vat in de machinekamer, een gewonde machinist en een kapitein die de brandweer de huid vol scheldt: dat waren de ingrediënten van een warme avond. En dat, terwijl de regen af en toe met bakken uit de hemel viel.

De brandweer van Wormer had het moeilijk, om met die gasdichte pakken de machinekamer te betreden. De situatie werd serieus en professioneel aangepakt. Het werd een leuke avond, ondanks de koude en ondanks de regen.

 

wp48486357_0f.jpg wp4b72f4b6_0f.jpg wpa994f0a4_0f.jpg

 

Open dag Jacob Langeberg – 8 december 2013

Stichting stoomschip Jacob Langeberg in de vaart

 

In samenwerking met restaurant “De vijfde smaak” is er een open dag gehouden. De gasten kregen een rondleiding en tevens een maritiem hapje en als afsluiting een heerlijk glas Glühwein.

Ruim 100 mensen hebben vandaag de tijd genomen om het schip te bezichtigen en er waren vele leuke reacties. Mensen die gewoon altijd langs reden op de fiets of met de auto, en nu hun ogen uitkeken: dit hadden ze nooit verwacht.

Een zeer geslaagde actie die zeker voor herhaling vatbaar is. De eerste echte actie van de nieuwe stichting en zeker niet de laatste.

 

wp58755ded_0f.jpg wpab4b6251_0f.jpg

wp15cb1e45_0f.jpg wpbf6dc135_0f.jpg

 

Wat gaat er gebeuren in 2014

 

Het meest belangrijkste project voor 2014 is de dokbeurt. Het schip moet eerst droog. Controle en inspectie van alle vitale onderdelen onder de waterlijn. Van knippen en scheren tot aan schilderen en controleren. Want naast antifouling, is het ook van levensbelang dat de huid wordt nagekeken, inclusief de klinknagels. De schroefaspakking dient vervangen te worden, de schroef zelf moet goed geïnspecteerd worden.

Deze dokbeurt is van levensbelang willen we verder gaan met de restauratie. Daarnaast lopen de projecten die gestart zijn in 2013 gewoon door. De koelkast moet geverfd worden in de juiste kleur. Het stuurhuis dient verder afgemaakt te worden, buiten en binnen. Benedendeks is er een begin gemaakt met de conservering van de huid, onder de machinekamerplaten. En verder moeten de gaten in het berghout nu gedicht worden.

Kortom, er is genoeg werk aan de winkel.

 

wp68754fa0_0f.jpg

 

Verkorte werkgave van het gedane werk en de toekomst

 

wp63b638f3.png

 

Medewerkers die aan boord hebben gewerkt in 2013:

 

- Cor Blok

- Boudewijn Tjeertes

- Joop Vonk

- Ben Vonk

 

wp45e6d5c5.jpg

Dit is uiteindelijk waar we met z’n allen, vrijwilligers, Stichting Jacob Langeberg in de vaart en Stichting tot Behoud van het Stoomschip naar toe werken: Stoom in de pijp.

 

 

 

Zaandijk, 05 Januari 2014

© Ben Vonk

 

Dit jaarverslag is een verkorte weergave van werkzaamheden, projecten en gebeurtenissen die gebeurd zijn aan boord van s.slb. Jacob Langeberg.

Dit jaarverslag is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Echter, de schrijver is  niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade die zou kunnen ontstaan door het gebruik van de hierin aangeboden informatie

Aan de inhoud van dit jaarverslag kunnen op geen enkele wijze rechten worden ontleend of aanspraken worden gemaakt. Alle informatie in dit jaarverslag is onder voorbehoud van druk-, zetfouten.

 

 

 

wp8e644175.png
wp2ec10772.png
wp12ada9d5.png
wp72f81dd3.png