wp6066163e.png

 

 

Dit is de website van de

vrijwilligers  die werken op de sterkste stoomsleper/ijsbreker

Jacob Langeberg, de vroegere

“von Bötticher”.

 

De vrijwilligers hebben het doel  om deze  stoomsleepboot in originele staat terug te brengen.

Het schip herbergt een 750 iPK sterke stoommachine en is de sterkste stoomsleepboot van Nederland.

 

Het schip ligt afgemeerd aan het Zuideinde te Wormerveer, naast zeepziederij “De Adelaar”,

direct naast HMS Elfin.

wp83817285_0f.jpg
wp3b51c2e6.png

s.slb. Jacob Langeberg: Stilstaan is 180° draaien

Het jaar 2015 in woord en beeld

 

 

De s.slb. Jacob Langeberg laat zich vanaf dit jaar van haar andere kant zien. Deze zin is letterlijk te nemen, als we het schip naar de stuurboordzijde hebben gedraaid.

Verder is het een rustig jaar geweest voor de oude dame. Afgezien van wat onderhoud, goed verven, goed conserveren, zijn er nieuwe sloten op de deuren gekomen en is het vooral wachten op de juiste, hoeveelheid, financiën.

 

wpf8a69df5.jpg

 

Karl Heinrich von Bötticher

 

Karl Heinrich (sinds 1864 von) Bötticher (Stettin, 6 januari 1833 - Naumburg (Saale), 6 maart 1907) was een Pruisisch jurist en politicus. Hij was de zoon van de politicus Karl Wilhelm von Bötticher.

Hij nam na een rechtenstudie dienst bij de Pruisische overheid en was van 1862 tot 1865 als rechtskundig adviseur achtereenvolgens te Gumbinnen, Danzig, Stralsund en Potsdam werkzaam. Vervolgens kwam hij in dienst bij het ministerie van Handel en in 1869 bij dat van Binnenlandse Zaken, waar hij in 1872 geheim regeringsraad en rapporteur werd. Van 1867 tot 1870 was hij lid van het Pruisische Huis van Afgevaardigden.

Hij was van 1872 tot 1876 landdrost te Hannover, aldaar in 1873 plaatsvervangend eerste president (Oberpräsident), werd in 1876 Regierungspräsident van Sleeswijk en in 1879 eerste president van Sleeswijk-Holstein. In 1878 werd hij in de tweede Sleeswijk-Holsteinse kieskring tot afgevaardigde in de Rijksdag gekozen. Hij trad toe tot de Deutsche Reichspartei en nam als voorstander van een gematigd protectionisme en invoerrecht op landbouwgewassen deel aan de onderhandelingen over de tolhervorming. Dit bracht hem nader tot Rijkskanselier Otto von Bismarck, die hem in 1880 tot secretaris-generaal (staatssecretaris) van Binnenlandse Zaken benoemde. In de Rijksdag was hij een capabel en gematigd regeringsvertegenwoordiger. Na het tot stand komen van de ongevallenwet werd hij tot domheer van Naumburg (Saale) benoemd. Van 1898 tot 1906 was hij eerste president van de provincie Saksen, hetgeen hem in 1902 de status van ereburger van de stad Maagdenburg bracht. Hij stierf in 1907 te Naumburg op 74-jarige leeftijd.

 

wp92145f89.jpg

 

Draaien

 

De bakboordzijde is klaar. Helemaal, zo goed al mogelijk boven de waterlijn, ontdaan van roest. In de menie gezet en een eerste laag zwart er over heen geschilderd.

Het nadeel van verven is dat je het vaak moet doen. Het verkleurd. De zwarte laag die er op zat, al meerdere jaren lang, was helemaal door de zon “grijs” geworden. Een nieuwe laag was dan ook niet overbodig.

Echter, het omdraaien van het schip is niet zo maar even één twee en drie gedaan. Daar komt echt wel meer bij kijken. 200 pK is zeker niet genoeg, daar heb je meer paarden voor nodig.

 

wp82e91873_0f.jpg   wp1ab72533_0f.jpg

Dus, op een avond staan we in de kou toe te kijken hoe de sleepboot net te klein is, qua vermogen, om het schip tegen de kant te duwen. Opmerkelijk genoeg gaat het draaien heel erg goed, maar de zandwal die langszij het schip ligt is werkelijk een “brug te ver”. Je ziet het schip dansen op de zandrug, om dan heel erg tergend langzaam terug te zakken in de Zaan.

Het mooiste aan dit verhaal is de opmerking van de schipper: “ik haal wel even een andere boot”. Alsof, net als wij meerdere fietsen hebben, hij er een stuk of wat thuis klaar heeft liggen.

En tja, met iets meer vermogen is het een peulenschilletje. De “Jacob” ligt weer in haar holletje. Touwen zijn haast niet nodig, als ze toch echt geen kant meer op kan.

 

wp891cb11b_0f.jpg

 

Roerkwadrant

 

Achter is een begin gemaakt met het plaatsen van een houten frame boven het roerkwadrant. Daarvoor zijn steunen gemaakt op de achterkant, zodat de planken er op kunnen rusten.

 

            wp2feb0ac5.jpg

 

Wat brengt ons de toekomst?

 

De toekomst is het heden en tevens het verleden. Het meest belangrijke is een dokbeurt. Zo lang niemand weet wat er onder water bevindt, is het ‘dweilen met de kraan open’.

In de tussenliggende tijd kan de dokbeurt voorbereid worden. Afsluiters markeren, coderen. Plannen maken, geld inzamelen, etc.

Verder dient het normale onderhoud gewoon plaats te vinden volgens schema. De buitenzijde, stuurboordzijde, dienst ontroest te worden en geconserveerd.

De machinekamerluiken dienen gerestaureerd te worden. Tevens dient het dek aangepakt te worden, ivm de roest die bij werkzaamheden ontstaat.

Belangrijk is dat de bovenbouw ook helemaal afgemaakt wordt. Dat wil zeggen, dat de machinekamerluiken gerenoveerd worden, beneden opgeruimd wordt zodat de verblijven aangepakt kunnen worden tot volwaardige slaapruimten en dat er een toilet gerealiseerd wordt.

 

   wp57dd61bb.jpg

 

Schematisch overzicht werkzaamheden voor het jaar 2016 en verder:

 

wp1d465264.png

 

wp7e6f0530.png

 

Zaandijk, 13 Februari 2016

© Ben Vonk

 

Dit jaarverslag is een verkorte weergave van werkzaamheden, projecten en gebeurtenissen die gebeurd zijn aan boord van s.slb. Jacob Langeberg.

Dit jaarverslag is met de grootst mogelijke zorgvuldigheid samengesteld. Echter, de schrijver is  niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade die zou kunnen ontstaan door het gebruik van de hierin aangeboden informatie

Aan de inhoud van dit jaarverslag kunnen op geen enkele wijze rechten worden ontleend of aanspraken worden gemaakt. Alle informatie in dit jaarverslag is onder voorbehoud van druk-, zetfouten.

 

wp6de8a880.png

Klik op de knop van het jaartal voor oudere jaarverslagen

wpd6c6a3bd.png
wp3129be24.png
wp9d53fa98.png
wp3856383a.png